0570-244037 info@silvavir.com

Voor het ophangen van wildcamera’s zijn verschillende methodes mogelijk waarvan we er over de jaren heen veel hebben uitgeprobeerd. Hieronder een overzicht van een aantal opties met voordelen en nadelen. In de praktijk hang je een camera vrijwel altijd aan een boom (of paal).

Zo kan je je wildcamera ophangen aan een boom met een pythonslot of bungee cord en vervolgens de hoek van de camera stellen door een stok of een stuk hout tussen de camera en de boom te manoeuvreren. Misschien niet de beste manier maar het werkt goed.

Afbeelding 1. Wildcamera opgehangen met pythonslot.

Voor het ophangen van wildcamera’s zijn over de jaren heen een aantal gespecialiseerde producten op de markt gebracht waarvan we de 1. Direct camera mount, 2. Recoyx universal camera mount en de 3. Browning trail camera tree mount een aantal jaren hebben getest. Er zijn veel meer opties verkrijgbaar maar de meeste zijn vergelijkbaar met deze drie.

Afbeelding 2. Van links naar rechts: Direct camera mount, Reconyx universal camera mount, Trail camera tree mount (Browning) en sjorbandjes.

1. De Direct camera mount is ronde bal met schroefdraad in een metalen klem welke met ogen en losse schroeven bevestigd kan worden. Eenmaal vastgeschroefd is hij oerdegelijk en in elk mogelijke hoek te stellen. Echter is de bevestiging met losse schroeven nogal onhandig want de schroeven ga je vroeg of laat verliezen en je moet altijd een moersleutel mee het veld in. Kortom, wij vinden hem niet snel en flexibel genoeg voor het met regelmaat plaatsen van veel camera’s. Voor een permanente plek is hij perfect.

Afbeelding 3. Montage van de Direct camera mount.

Afbeelding 4. Wildcamera gemonteerd op de Direct camera mount.

1. De Recoyx universal camera mount is een schroef met kunststof arm met daarin een verstelbaar kopstatief. Hij is klein, licht en flexibel. Niets meer dan wat je nodig hebt voor het snel en effectief plaatsen van wildcamera’s voor korte duur op wisselende plekken. De schade die ontstaat aan een boom door deze boomvork is beperkt aangezien het een roestvrijstalen schroef betreft welke slechts tijdelijk enkele centimeters in de boom wordt geschroefd.

Afbeelding 5. Wildcamera gemonteerd op de Reconyx universal camera mount.

Afbeelding 6. Close-up van de Reconyx universal camera mount.

1. De ‘trail camera tree mount’ van Browing is een statiefkop op een metalen plaat die met twee sjorbandjes kan worden bevestigd. Eenmaal bevestigd is de hoek van de camera heel flexibel in te stellen maar vinden wij hem te groot voor vervoer en te onhandig om snel en gemakkelijk te plaatsen. Voordeel van deze tree mount is wel dat je niet in de boom hoeft te schroeven en dat je nog steeds een ophang mogelijkheid hebt als je niet kán schroeven.

Afbeelding 7. Wildcamera gemonteerd op de trail camera treemount van Browning.

Een groot nadeel van je camera vastleggen rondom een boom is dat hij meer opvalt vanaf alle richtingen en daardoor kwetsbaarder is voor vandalisme en diefstal. Wij zijn daarom fan van een systeem waarbij de camera ín de boom of paal zit waardoor deze alleen vanaf één zijde te zien is. Het plaatsen van de camera in een lage opstelling maakt de camera nog minder opvallend.

Hopelijk heb je wat aan deze info en veel plezier met het plaatsen van jouw camera’s.

Het is leuk als je dit bericht deelt!